چگونه به آسانی دستگاه پرده هوا را نصب و راه اندازی کنیم؟

پرده هوا، دستگاهی است که در وروردی درهای ساختمان های متفاوت و مجتمع های بزرگ نصب می شود تا از ورود حشرات پرنده، گردوغبار و جریان هوای بیرون به داخل ساختمان جلوگیری کند که البته در یخچال های فروشگاهی نیز از آن استفاده می شود که به آن یخچال پرده هوا گفته می شود. نصب پرده هوا معمولا به این گونه است که یک دمنده در بالای در نصب شده و یک مکنده نیز در پایین در قرار می گیرد؛ به گونه ای که جریانی از هوای نامرئی بین این دو دستگاه دمنده و مکنده برقرار شده و مانند یک درب عمل کند. در این مقاله قصد داریم درباره نصب این دستگاه و نکات مربوط به آن صحبت کنیم.

پرده هوا چیست؟

برای شروع بهتر است از این نکته آغاز کنیم که اصلاً پرده هوا چیست و به چه کاری می آید؟ دستگاه پرده هوا، در حقیقت یک جریان هوای مستمر و مداوم است که به صورت عمودی یا افقی برقرار شده و درست به مانند یک توری یا پرده عمل می کند. از نصب پرده های هوا معمولاً در جلوی درهای ورودی استفاده می شود. به این شکل که با برقراری این جریان هوا، فضای درون ساختمان به طور کل از فضای بیرونی آن جدا شده و از ورود حشرات، ذرات گرد و غبار و … به درون ساختمان جلوگیری می گردد. همچنین نصب این دستگاه می تواند روی میزان بازدهی انرژی نیز مؤثر باشد. به گونه ای که هوای جریان یافته به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده، از تبادل گرما بین محیط بیرون با داخل ساختمان جلوگیری می کند. با توجه به مزایایی که پردۀ هوا دارد، امروزه از پرده هوا در ساختمان های تجاری، هتل ها، واحدهای آزمایشگاهی، بیمارستان ها، ساختمان های مسکونی آپارتمانی، آشپزخانه ها و… استفاده می شود. اگر دقت کنید، می بینید که مهم ترین نقطۀ اشتراک این مکان ها مربوط به درهای ورود و خروج است؛ که در هر یک از این مکان ها، نصب پرده هوا می تواند به ایزوله کردن هوای درون کمک کند.

آشنایی با نحوه عملکرد پرده هوا

پرده هوا در ظاهر شبیه به یک کولر گازی اسپیلت عمل می کند. حتی می توان گفت که از نظر ظاهری نیز ساختمان پرده هوا شبیه به کولرهای گازی اسپیلت است. پرده هوا از دو جزء اصلی ساخته شده است. جزء دمنده و جزء مکنده؛ که البته در برخی از طراحی ها دیگر نیازی به جزء مکنده نبوده و طراحی پرده فقط با یک جزء دمنده صورت می گیرد.

  • جزء دمنده: همین طور که گفته شد، پرده هوا به منظور جداسازی دو فض از یک دیگر مورد استفاده قرار می گیرد؛ که این کار با استفاده از یک دستگاه دمنده امکان پذیر می شود. به این شکل که دستگاه دمنده معولا در بالای در نصب شده، زمانی که شروع به کار می کند، جریان هوا را به صورت غمودی و به سمت پایین هدایت می نماید. در نتیجه همین جریان هوا، سبب جداسازی فضا در دو طرف در می گردد.
  • جزء مکنده: نصب پرده هوا در مکان های متفاوتی صورت می گیرد؛ که طبیعتا کیفیت جداسازی و ایزوله کردن محیط در مکان های متعدد با هم تفاوت دارد. برای مثال، در یک فضای آزمایشگاهی، جداسازی فضای محیطی آزمایشگاه از فضای محیطی بیرون اهمیت بیشتری نسبت به یک اپارتمان مسکونی دارد. در این گونه موارد از پرده هوایی استفاده می شود که دارای جزء مکنده نیز هست. این قطعه در پایین دستگاه دمنده نصب شده، هوای جریان یافته از دستگاه دمنده را به سمت خود هدایت می کند. به گونه ای که جریان هوا با سرعت و تداوم بیشتری بین دو دستگاه دمنده و مکنده برقرار می شود.

راهنمای نصب پرده هوا

از پردۀ هوا در مکان های متفاوت و به منظورهای متفاوتی می توان استفاده کرد. به همین خاطر نحوۀ طراحی و نصب این دستگاه نیز می تواند به شکل های متفاوتی صورت بگیرد. با این حال، در اغلب موارد نصب پرده هوا با یک دستورالعمل یکسان صورت می گیرد. در ادامه به راهنمای انتخاب و نصب این دستگاه پرداخته ایم.

زاویۀ نصب جزء دمنده و مکنده

به طور معمول جزء دمندۀ دستگاه را به صورت عمودی، به شکل کاملاً تراز، در بالای در و با کمی فاصله از آن نصب می کنند. اگر قرار باشد از پرده های هوای مجهز به دستگاه مکنده استفاده شود، جزء مکنده نیز باید در کف زمین و موازی با جزء دمنده نصب شود. طوری که جریان هوا به صورت عمودی و بدون زاویه برقرار شود. اگر قرار به نصب افقی باشد نیز، نصب دمنده و مکنده مجدداً به همین صورت باید انجام گیرد.

اندازۀ دستگاه پرده هوا

در موقع انتخاب و نصب دستگاه، لازم است به اندازۀ توری پرده نیز دقت شود. به طور معمول در فاصلۀ سه تا پنج سانتی متری از گوشه های پرده جریان هوا به شکل کامل برقرار نمی شود. به همین خاطر، در زمان انتخاب دستگاه، اندازۀ عرض در ورودی محاسبه شده و طراحی دستگاه با اندازۀ بیشتری صورت می گیرد. به گونه ای که تمام عرض در را پوشش داده و بتواند عملکرد بهینه ای داشته باشد.

ارتفاع پرده هوا

مکان نصب پرده هوا و قدرت دستگاه دمنده نیز اهمیت بالایی دارد. تصور کنید، در یک مکان پر رفت و آمد از یک پردۀ هوا در ارتفاع پایین استفاده شود. در این صورت، نصب دستگاه بیشتر از اینکه مفید واقع شود، سبب آزار مراجعه کنندگان خواهد شد.

قدرت دستگاه دمنده

در زمان انتخاب دستگاه پردۀ هوا لازم است به قدرت دمندۀ دستگاه نیز دقت کنید. برای مثال نصب یک پرده هوا با قدرت کم، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد و نتواند جلوی نفوذ جریان هوای بیرون یا اشیاء بیرون را بگیرد. به علاوه همین طور که ارتفاع نصب پرده هوا روی کارایی آن تأثیرگذار است، قدرت دستگاه نیز اهمیت دارد. در حقیقت یک تناسبی بین ارتفاع نصب پرده و قدرت آن برقرار است. اگر قرار است پردۀ هوا در ارتفاعی بالا نصب شود، لازم است از دستگاه پر قدرت‌تری کمک گرفته شود. یا هنگام نصب پرده در ارتفاع پایین، باید از دستگاهی با قدرت پایین تر استفاده کرد. زیرا شدت جریان هوا می تواند باعث آزار افراد شود.

نوع پرده هوا

دستگاه پرده هوا امروزه در دو نوع صنعتی و تجاری-اداری طراحی می شود. در دستگاه های تجاری-اداری به خاطر اهمیت زیبایی محیطی، ساخت دستگاه با ظریف کاری های بیشتری صورت گرفته و همچنین به گونه ای انجام می گیرد که فضای کمتری را اشغال کند. پرده هواهای صنعتی معمولا به صورت اختصاصی و با توجه به اندازه های مورد نیاز واحد صنعتی صورت می گیرد. در طراحی های صنعتی کارایی دستگاه بیشتر از ظرافت طراحی، فضای اشغال شده و میزان مصرف دستگاه اهمیت پیدا می کند. ضمن اینکه در طراحی های صنعتی به خاطر قدرت بیشتر و اندازه های بزرگ تر طبیعتا میزان مصرف انرژی دستگاه نیز بیشتر خواهد بود.

نصب تجهیزات اضافه

در برخی از طراحی های صورت گرفته برای پرده های هوا، امکان نصب تجهیزات اضافه ای مثل دستگاه اسپری آب یا کویل های حرارتی نیز وجود دارد. برای مثال در مکان های تجاری می توان از پرده هوایی استفاده کرد که به کویل های حرارتی مجهز باشد. به طوری که در فصل های سر سال بتواند انرژی گرمایی مورد نیاز محیط را نیز تا حدی تامین کند.

جمع بندی

از دستگاه های پرده هوا به منظور جداسازی دو فضای محیطی استفاده می شود. این جداسازی می تواند دلایل متعددی داشته باشد. برای مثال، جلوگیری از اتلاف انرژی محیط یا جلوگیری از ورود حشرات موذی و ذرات گردوغبار را می توان نام برد. در انتخاب و نصب پرده هوا لازم است مواردی را در نظر گرفت. مکان نصب، زاویه نصب، قدرت دستگاه و امکان اضافه کردن تجهیزات اضافه به دستگاه از مواردی است که قبل از انتخاب و نصب این دستگاه باید به آن ها فکر کرد و درباره هر کدام تصمیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

معادله امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.